Liikenteen päästövähennyksistä käydään ajoittain kipakkaa keskustelua. Se ei ole ihme, sillä ilmastotoimet vaikuttavat meidän jokaisen arkeen tavalla tai toisella. Muutosta ei tapahdu ilman, että muutamme toimintaamme. Ilmastotoimet voidaan kuitenkin tehdä niin, että ne parantavat elämänlaatuamme. Muutos voi olla reilu.

Suomi on harvaan asuttu ja pitkien etäisyyksien maa. Silti liikenteen päästöjä voidaan vähentää joka puolella Suomea reilulla tavalla. Joukkoliikenne toimii tehokkaimmin siellä, missä on joukkoja ja ruuhkamaksut siellä, missä autoilulle on vaihtoehtoja.

Miten liikenteen päästöjä pitäisi Vihreiden mielestä vähentää isojen kaupunkiseutujen ulkopuolella? Monet haluavat laittaa sanoja suuhumme ja kertoa Vihreiden puolesta, mitä Vihreät tavoittelevat. Ei, emme halua kieltää yksityisautoilua tai viedä autoa kenenkään pihasta. Emme aio nostaa harvaan asuttujen alueiden elinkustannuksia pilviin, emmekä kurittaa pienituloisia.

Sen sijaan haluamme, että kaikilla suomalaisilla on mahdollisuus elää ympäristön kannalta kestävästi asuinpaikasta ja tulotasosta riippumatta. Tämä vaatii erilaisia ratkaisuja eri puolilla maata.

Kaupunkialueilla tulee esimerkiksi vahvistaa joukkoliikennettä, haja-asutusalueilla siirtyä kaasu- ja sähköautoihin. Kunnolliset juna- ja bussivuorot eri puolilla maata, kimppakyytien lisääminen sekä mahdollisuus tehdä etätöitä korona-ajan jälkeenkin vähentävät liikkumisen päästöjä.

Vihreiden kunta- ja kaupunkivisio nosti keskusteluun myös käsitteen “15 minuutin kunnasta”, jossa palvelut, lähiluonto ja työpaikat ja voisivat olla saavutettavissa vartissa ilman autoa. Vaikka sen äkkiseltään yhdistää isojen kaupunkien suunnitteluun, on se itse asiassa todellisuutta jo monessa pikkukaupungissa ja kuntakeskuksessa. Esimerkiksi meillä Kajaanissa arjen sujuvuus ja helppous on ihanaa juurikin lyhyiden matkojen ansioista.

Kestävän liikkumisen kehittämiseksi biokaasun tuotannon lisääminen on energiamurroksen sekä ravinteiden kierrättämisen kannalta olennaista. Biokaasun etuna on sen käytön joustavuus: sillä voidaan tuottaa sähköä, lämpöä tai liikennekaasua. Biokaasun tuotannolla on lisäksi merkittävä työllistävä vaikutus eri puolilla maata.

Hallitus tukee sähkö- ja biokaasuautojen hankintaa sekä lataus- ja tankkausasemien rakentamista. Vanhan auton romuttamisesta voi saada romutuspalkkion ja hankkia tilalle uuden vähäpäästöisen auton tai sähköpolkupyörän.

Sähköautot rupeavat Suomen syrjäseuduilla olemaan varsin potentiaalisia kulkupelejä. Näin kertovat rohkeat tienraivaajat, jotka ovat sähköauton harvaan asutulle maaseudulle hankkineet. Varsinkin käytettynä hankittu sähköauto on varsin kustannustehokas vaihtoehto. Latausasemia on rakennettu viime vuosina hurjaa vauhtia, ja sähköauto toimii myös pitkien etäisyyksien Suomessa. Sähköauton hyvä puoli on myös se, että latausmahdollisuus löytyy kotoa ja useimmilta mökeiltä – sähköverkko kun ulottuu maassamme lähes joka kiinteistölle.

Olemme Vihreissä myös nostaneet esille lähijunaliikenteen laajentamisen useille kaupunkiseuduille ja niiden lähialueille, esimerkiksi Raahesta Oulun kautta Iihin. Nopeiden ja kätevien lähijunien pitää olla muidenkin kuin vain pääkaupunkiseutulaisten saatavilla. Vihreät esittää pilottikokeilua, jolla palautetaan lähijunaliikenne Turun, Tampereen, Oulun, Lappeenrannan, Lahden ja Kouvolan kaupunkiseuduille vuoteen 2023 mennessä. Jospa lähijunaliikenne laajenisi tämän ensi vaiheen jälkeen muillekin seuduille olemassa olevan rataverkon puitteissa.

Päästövähennysten tekeminen tarkoittaa entistä enemmän erilaisia tapoja liikkua kestävästi. Vaihtoehtoja on paljon, ja nyt on olennaista edistää niiden käyttöönottoa. Erilaisille alueille erilaisia ratkaisuja.

Silja Keränen on julkaissut tämän tekstin blogissaan 19.2.2021.