Valitettavasti ei ole. Se on jo alkanut. IPCC:n raportti kertoo, että teollisen ajanjakson aikana ilmasto on lämmennyt n. asteella. Jotta maapallon lämpeneminen ei ryöstäytyisi käsistä olisi lämpeneminen pysäytettävä 1,5 asteeseen. Tämä tietää maailmanlaajuisesti fossiilisten polttoaineiden käytön lopettamista kolmenkymmenen vuoden kuluessa. Tämä on tietysti niin valtava asia, että tällaisen tavallisen tallaajan on lähes mahdoton sitä käsittää ja sisäistää. Tuo raportti antaa kuitenkin toivoa, että vielä on aikaa. Päävastuu kuuluu tietenkin päättäville elimille, joiden on kiireesti laadittava suunnitelmat ja lainsäädännöllä pakotettava ihmiskunta muuttamaan mm. energiantuotanto päästöttömäksi.
Moni miettii varmaan, että mitä täällä syrjäisessä pikku pitäjässä asuva voisi tehdä maapallon pelastamiseksi. Onko minun tekemisilläni mitään vaikutusta? Jotain kuitenkin voidaan. Maaseudullahan on aina eletty melko ekologisesti, jolloin hiilijalanjälki jää suhteellisen pieneksi. Koska työmahdollisuuksia on vähän, joudutaan kulkemaan pitkiäkin matkoja työn takia. Koska julkista liikennettä ei voi hyödyntää on se auto ainut vaihtoehto pitkillä matkoilla.
Vaikka maatilojen määrä vähenee koko ajan, on tilojen kokoa kasvatettava, jotta niitä voidaan kannattavasti viljellä. On tehty sukupolven vaihdoksia ja uudet isännät ja emännät ovat rohkeasti rakentaneet nykyaikaiset navetat ja siten luoneet itselleen työpaikat kymmeniksi vuosiksi. Mutta totuus on, että myös karjatalous kuormittaa ilmastoa. Siksi on pakko muuttaa tuotantoa enemmän hiilineutraaliksi. Suuntaa täytyy kääntää enemmän kasvispohjaiseen ruuan tuotantoon. Tätähän ei tarvitse tehdä kerralla vaan vähitellen. Kyllä lihaa ja maitotuotteita syödään tulevaisuudessakin, mutta vähemmän kuin nykyään.
Myöskään meidän ei tarvitse tuntea huonoa omaatuntoa puusaunan lämmittämisestä, mutta sillä on merkitystä, miten talonsa lämmittää. Maa- ja ilmalämpöpumpuilla pystyy huomattavasti pienentämään sähkölaskua ainakin, jos talossa on suorasähkölämmitys. Muutenkin kannattaa miettiä mistä sähköä voisi säästää. Onhan turha kulutus pois myös omasta lompsasta. Eripuolilla Kainuussakin alkanut näkyä aurinkopaneeleita talojen katoilla ja jopa yksityisiä tuulimyllyjä. Näillä sitä hiilijalanjälkeä pienennetään. Joillakin maatiloilla on harkittu bioreaktorin hankintaa, jolla karjanlannasta saadaan tuotettua biokaasua. Sillä taas voidaan korvata ostopolttoaineita.
Metsät sitovat hiiltä, joten järkevällä metsänhoidolla myös voidaan vaikuttaa.
Koska syrjäseudulla se auto on pakko olla, niin suunnittelemalla ajot tarkasti voi säästää. Nykyisin alkaa olla tarjolla vähäpäästöisiä autoja. Hybridi- ja jopa sähköautot ovat ihan realistinen vaihtoehto. Valitettavasti niistä saa vielä tänään maksaa huomattavasti enemmän, kuin tavallisesta.
Lomamatkoja suunnitellessa voi miettiä onko se Thaimaan tai Kanarian reissu ihan välttämätön. Lentäminen on nimittäin yksi suurimmista ilmaston kuormittajista. Mitä jos kuitenkin kotimaassa? Uskoisin, että Suomesta löytyy paljon mielenkiintoisia paikkoja joissa ei tule käytyä. On hiihtokeskuksia, kylpylöitä ja ihan vaan patikointia luonnon rauhassa. Eikä mene rahat ulkomaihin vaan hyödyttävät meitä suomalaisia.
Mummoni sanoi joskus, että köyhän ei kannata ostaa halpaa. Hyvä tavara maksaa, mutta myös kestää. Sillä vähennetään jätteen määrää. Ehjän tavaran voi sitten laittaa kierrätykseen. Ja kyllä kotimaiseen laatuun voi luottaa.
Muovistahan on tullut aikamoinen riesa. Vaikka meidän muovijätteet eivät päätyisikään valtameriin jätelautoiksi ja merten eläinten tuhoksi on jätteen käsittely kuitenkin työlästä ja ilmastoa rasittavaa. Mikro-muovit joka tapauksessa päätyvät vesistöihin ja sitä kautta ravintokiertoon. Lopulta meidän lautasellemme.
Olemme valinnan edessä. Jatkammeko kuten aiemmin vai ryhdymmekö nyt toimeen ja jätämme tuleville sukupolville elinkelpoisen maapallon.

Pertti Raninen