bussi_istuin

Kainuun Vihreät ry

Syyskokouksessa Kajaanissa 12.12.2015

Ostoliikenteenä tuotetut juna- ja linja-autovuorot ovat vähenemässä Kainuussa nopeaa tahtia. Uusimmat huononnusesitykset ovat koskeneet mm. Kajaanin ja Oulun välisiä junavuoroja. Lisää vähennyksiä on tulossa ensi vuonna kun ELY-keskus lakkauttaa linja-autovuoroja: esimerkiksi Kuhmosta Kajaanin lentokentälle vievän kutsutaksiliikenteen rahoitus aiotaan lopettaa. Näin alkaa konkreettisesti näkyä keskustavetoisen hallituksen tekemä haja-asutusalueiden joukkoliikennetuen leikkaus.

Toimimaton joukkoliikenne on Kainuussa jo sekä sosiaalinen että ekologinen ongelma. Kaikilla ei ole ajokorttia, kykyä tai varaa ajaa omaa autoa. Siksi joukkoliikenne on tärkeä palvelu myös harvaan asutussa Kainuussa. Sitä tarvitsevat niin yrittäjät, työmatkalaiset, eläkeläiset, lapset, sairaat kuin turistitkin. Lähi- ja kaukoliikenteen tulee toimia saumattomasti, jotta sujuva työmatkustus on mahdollista. Tämä palvelee myös Kainuun matkailuelinkeinoa. Joukkoliikenteen osuutta lisäämällä voimme lisäksi aidosti tavoitella hiilineutraalia Suomea 2050.

Joukkoliikennetuen entisen tason palauttamisen lisäksi Kainuun Vihreät vaatii, että joukkoliikenne nähdään peruspalveluna, jonka tasosta huolehtiminen kuuluu kunnille ja maakuntaliitolle. Kainuulaiset eivät voi vain seurata määrärahojen hupenemista vuosi vuodelta.

Joukkoliikenteeseen tulee etsiä myös innovatiivisia ratkaisuja. Sote-palvelujen yhteydessä tehtävät taksimatkat, koululaisbussit ja muu joukkoliikenne pitää yhdistää kaikkia palvelevaksi järjestelmäksi. Modernin teknologian avulla kyse on vain tahdosta ja yhteistyökyvystä. Joukkoliikenteeseen tulisi houkutella myös lisää asiakkaita sekä kilpailua, mikä alentaisi lippujen hintoja.